fbpx
Lit | Metoda dr Jonasza

Lit to nie tylko baterie z króliczkiem

Lit jest pierwiastkiem powszechnie występującym w glebie i wodzie. Nazwa wywodzi się od greckiego lithos, co oznacza ‘skała’, ponieważ jego śladowe ilości są zawarte we wszystkich skałach. Jest stosowany jako lek w niektórych dyscyplinach medycznych, zwłaszcza w psychiatrii. Jednak lista jego korzystnych właściwości jest znacznie dłuższa.

Jak działa lit w naszym organizmie?

Najbardziej znanym oddziaływaniem litu jest poprawa nastroju. Pomaga nam lepiej się skoncentrować i reagować na stres. Stymuluje szarą materię mózgu, szczególnie obszary związane z myśleniem, samoświadomością i osobowością. Wspomaga tworzenie nowych połączeń nerwowych, tłumi drażliwość, wybuchy agresji i depresji u dorosłych. Może pomóc w wychodzeniu z uzależnienia od alkoholu i zachowaniu trzeźwości.

W medycynie alternatywnej lit jest stosowany w zapobieganiu problemom takim, jak
– choroba Alzheimera,
– zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD)
– i bóle głowy.

Według niektórych badań lit wzmacnia działanie wapnia i fosforu w procesie budowania kości oraz usprawnia ich gojenie. Obserwowano nawet przypadki, gdy pomagał leczyć uszkodzoną chrząstkę. Lit bierze udział w stymulacji układu odpornościowego i pomaga organizmowi blokować patogenne mikroorganizmy. Według japońskich badań wpływa też na oczekiwaną długość życia, gdyż dzięki właściwościom przeciwutleniającym może redukować wolne rodniki w hipokampie. Wspomaga również serce i układ naczyniowy. Wspiera wzrost i rozwój nowych naczyń krwionośnych, co jest ważne zwłaszcza po udarze lub zawale serca.

Wielu ekspertów uważa ten pierwiastek śladowy za niezbędny i zaleca dzienne spożycie 1 mg przy masie ciała 70 kg.


Jednak ta ilość jest zwykle pozyskiwana z wody i pożywienia. Lit występuje naturalnie w glebie i wodzie na całym świecie. Wszystkie rośliny pobierają go z gleby, więc potrawy roślinne są dobrym źródłem litu. Chodzi zwłaszcza o owoce roślin z rodziny psiankowatych, takie jak pomidory i papryka, a także zboża, głównie ryż naturalny, kasza gryczana i jaglana. Lit jest zawarty także w roślinach strączkowych, ziołach, nasionach, orzechach i kawie.

Czy warto suplementować lit?

Suplementy diety są łatwym sposobem na podniesienie poziomu litu. Należy jednak zachować szczególną ostrożność, ponieważ lit jest w większych dawkach toksyczny i może powodować nieprzyjemne skutki uboczne. Dotyczy to zwłaszcza osób chorych na nerki lub tarczycę, jak też dzieci i kobiet w ciąży, które litu nie powinny suplementować. Na początek warto sprawdzić poziom litu w naszej wodzie kranowej. Jeśli jego zawartość jest wystarczająca, nie ma potrzeby lit uzupełniać.

Wpis przygotowano na podstawie artykułu publikowanego w magazynie INFO MARION e-bulletin w styczniu 2020 roku.