fbpx
Metoda dr Jonasza_kimchi

Potencjał koreańskiej kiszonki kimchi

Dzisiejszy wpis został przygotowany na podstawie artykułu „Korzyści zdrowotne kimchi (koreańskich warzyw sfermentowanych) jako żywności probiotycznej” opublikowanego na portalu Research Gate pod linkiem: https://bit.ly/3qCPqAV

Co to jest kimchi?

Kimchi to tradycyjna koreańska kiszonka zawierająca unikalny zestaw kilkunastu gatunków probiotycznych bakterii kwasu mlekowego. Właśnie te bakterie wpływają korzystnie na organizm człowieka. Namnażając się w przewodzie pokarmowym, są konkurencyjne dla drobnoustrojów patogennych, wywołujących zakażenia, np. pałeczek Salmonella i Shigella. Kimchi jednak nie tylko poprawia funkcjonowanie układu pokarmowego, ale ma dużo szersze spektrum działania. Otóż, jak wynika z badań przeprowadzonych przez koreański Uniwersytet Narodowy w Pusan i Uniwersytet Wonkwang w Korei w 2014 roku, w kimchi znajduje się aż 14 rodzajów probiotycznych bakterii kwasu mlekowego w całkowitej ilości 107–109 jtk/g. A zatem jest to od 10 milionów do 1 miliarda dobrych bakterii w każdym gramie kimchi. W związku z tym kimchi można uznać za żywność probiotyczną, nie dziwi więc fakt, że amerykański magazyn „Health” uznał je w 2013 roku za jedno z najzdrowszych dań świata – https://www.health.com/condition/digestive-health/worlds-healthiest-foods-kimchi-korea.

Jak powstaje kimchi?

Kimchi, powstaje w procesie fermentacji warzyw. Jego głównymi składnikami są kapusta pekińska, rzodkiew i zielona cebulka. Dodawane są też inne funkcjonalne komponenty prozdrowotne, takie jak czosnek, imbir, mielona czerwona papryka i fermentowany sos rybny jeotgal. Ponieważ wszystkie te składniki poddawane są fermentacji przez bakterie kwasu mlekowego, kimchi jest nie tylko cennym źródłem doskonale zrównoważonego zestawu różnych gatunków dobrych bakterii, ale fermentowane składniki znacznie zwiększają jego funkcjonalność. Kimchi jest bogatym źródłem błonnika, zawiera wysoki poziom witamin, minerałów oraz innych elementów funkcjonalnych. Wiele badań opisanych szczegółowo w źródle tego artykułu wykazało, że kimchi ma właściwości probiotyczne, antyoksydacyjne i przeciwstarzeniowe, wykazuje działanie przeciwnowotworowe, przeciwmiażdżycowe, przeciwcukrzycowe, pomaga w redukcji „złego” cholesterolu i zarówno wspiera rozwój, jak i wzrost komórek odpornościowych. Wszystkie te fizjologiczne efekty mają swoje źródło w bioaktywnych związkach obecnych w różnych składnikach kimchi i w ich poszczególnych funkcjach, które są wzmacniane podczas procesu fermentacji.

Jak smakuje kimchi?

Kimchi jest kwaśne, pikantne i słone. Jest potrawą niskokaloryczną, która świetnie smakuje jako przystawka, dodatek do dania głównego, a nawet jako składnik zup oraz gulaszy. Kiedy w naszych jelitach nastąpi pożądana symbioza, warto pielęgnować sobie ten doskonały stan dodaniem kimchi do naszego regularnego jadłospisu. Jak osiągnąć symbiozę jelitową za pomocą metody detoksykacji według dr. Jonasza, szczegółowo opisane jest w poście: „Czy grozi nam epidemia zaburzonej pracy jelit?” .