fbpx
Metoda dr Jonasza-Cynk

Cynk i jego znaczenie dla zdrowia

Jak cynk wpływa na nasze zdrowie?

Cynk należy do pierwiastków śladowych, co oznacza, że ​​do prawidłowego rozwoju organizm potrzebuje tylko jego niewielkiej ilości. Tym większy jest jednak jego udział. Najbardziej przyczynia się do:
– prawidłowego metabolizmu kwasów i zasad,
– płodności i reprodukcji,
– syntezy białek,
– wzmacniania kości, włosów, paznokci i skóry,
– odpowiedniego poziomu testosteronu we krwi,
– prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego.

Cynk występuje w strukturze ponad 300 enzymów, wpływając na ich aktywność – m.in. oddziałuje na metabolizm cukrów i tłuszczów, przyczynia się do syntezy białka, jest istotnym składnikiem enzymów uczestniczących w metabolizmie hormonów tarczycy. Pierwiastek ten utrzymuje niski poziom cholesterolu we krwi, pomagając zapobiegać problemom sercowo-naczyniowym i przyczynia się do eliminacji niebezpiecznych wolnych rodników.

Cynk ma ogromne znaczenie również we wspomaganiu procesów gojenia się ran, aftów, trądziku, oparzeń i zapaleń skóry. Pomaga chronić organizm przed przeziębieniem, grypą, zapaleniem spojówek, a nawet przed zespołem chronicznego zmęczenia. Występuje także w dużych ilościach w nasieniu, dlatego znajduje zastosowanie w leczeniu niepłodności męskiej i jest ważny dla utrzymania dobrego stanu prostaty.

W jakich tkankach gromadzi się cynk?

W naszym organizmie cynk koncentruje się głównie w mięśniach, kościach, skórze, nerkach, trzustce, oczach i u mężczyzn w jądrach. Głównymi źródłami cynku w diecie są przede wszystkim produkty odzwierzęce – wątróbka i mięso drobiowe, wołowina oraz wieprzowina. Pokarmy bogate w cynk to także pestki dyni, orzechy, wszystkie warzywa liściaste, babka lancetowata, nasiona słonecznika, kiełki zbóż, cebula, drożdże nieaktywne, morele i grzyby. Wegetarianie i weganie jednak powinni być świadomi, że zawartość cynku w pokarmach roślinnych jest znacznie niższa niż w pokarmach zwierzęcych. Dlatego niezwykle ważne jest zapewnienie odpowiedniego poziomu tego wartościowego pierwiastka śladowego poprzez właściwą kompozycję pożywienia lub dostarczanie niezbędnej jego ilości poprzez suplementy diety.

Niedobory cynku

Niedobór cynku może objawiać się powolnym gojeniem się ran, chorobami oczu, utratą lub osłabieniem słuchu, pogorszeniem widzenia o zmierzchu, a także pogorszeniem pamięci lub niepożądaną utratą wagi. Ponieważ cynk jest również ważny dla naszego układu rozrodczego, jego niedobór może skutkować niepłodnością, uszkodzeniem plemników i dysfunkcją jąder. Poważny niedobór cynku powoduje spowalnianie i zaburzenie podziału komórkowego i wzrastania komórek. Dzięki temu procesowi – nazywanemu cyklem komórkowym – skóra, włosy, komórki krwi i niektóre inne narządy samoistnie się regenerują. Warto też wspomnieć, że często towarzyszącymi objawami niedoboru cynku są zaburzenia psychiczne.

Przedawkowanie cynku jest stosunkowo rzadkie. Może do niego dochodzić, jeśli przyjmujemy znacznie wyższe dawki niż zalecane. Nadmiar cynku może powodować zaburzenie odporności i podwyższenie poziomu „złego” cholesterolu kosztem cholesterolu „dobrego”.

Źródło: „Info Marion“ e-biuletyn czerwiec 2019.