fbpx
Chrom | Metoda dr Jonasza | Poradnia Warszawa

Chrom w naszym organizmie

Chrom (Cr, łac. chromium) jest z punktu widzenia żywienia człowieka mikroelementem, czyli pierwiastkiem śladowym.

Oznacza to, że potrzebujemy go tylko w niewielkiej ilości, ale równocześnie bez niego nasz organizm nie będzie funkcjonować prawidłowo. Chrom występuje w przyrodzie na kilku stopniach utlenienia i jego forma chemiczna jest bardzo istotna. Chrom na III stopniu utlenienia (trójwartościowy) jest przydatny dla naszego organizmu, natomiast sześciowartościowy chrom jest dla ludzi toksyczny.

Trójwartościowy chrom wspomaga prawidłowy metabolizm cukrów i tłuszczów, u zdrowych ludzi podnosi poziom „dobrego” cholesterolu HDL, stabilizuje poziom cukru we krwi, hamuje apetyt na słodycze i tym samym może korzystnie wpłynąć na utrzymanie prawidłowej masy ciała. W przypadku niedoboru chromu pogarsza się zdolność organizmu do metabolizmu i wykorzystania cukru, jego poziom we krwi wzrasta, a jeśli ten stan trwa dłużej, może wystąpić cukrzyca typu 2. Natomiast u osób cierpiących już na tę chorobę ich stan zdrowia się pogarsza. Ponadto podnosi się poziom tłuszczów we krwi, w tym cholesterolu, i nasze naczynia krwionośne cierpią. U dzieci niedobór chromu spowalnia wzrost. Znakami ostrzegawczymi mogą być ból głowy, nudności, depresja i zmęczenie.

Jakie jest źródło chromu?

Bogatymi źródłami chromu są:
– miód,
– naturalne, niesłodzone kakao,
– drożdże,
– owoce cytrusowe,
– pomidory,
– owoce leśne,
– mięso,
– kiełki zbóż,
– a nawet piwo.

Warto zwrócić uwagę, że przetworzone produkty i produkty z białej mąki są ubogie w chrom. Zawartość chromu w owocach i warzywach ponadto różni się w zależności od gleby, na której uprawiano rośliny i jest związana z różnicami geograficznymi. Na jego zawartość w żywności wpływa również sposób przygotowania i dlatego zalecane jest spożywanie jak najwięcej warzyw i owoców w stanie surowym.

Jeśli odżywiamy się standardowo, zawartość chromu w naszej diecie wynosi od 50 do 200 mikrogramów dziennie, podczas gdy zalecana dzienna dawka to około 40 mikrogramów. Wydaje się więc, że uzyskanie wystarczającej ilości chromu z pożywienia nie powinno stanowić problemu.

Kłopot w tym, że jego wchłanianie jest niskie, utrzymuje się na poziomie tylko około 2% całkowitego spożycia!

Na szczęście przyswajanie chromu możemy wspomagać witaminą C oraz niacyną, która jest witaminą z grupy B-kompleksów.

Na poziom chromu w organizmie wpływają różne czynniki. Dieta bogata w cukry proste może zwiększyć wydalanie chromu z moczem. Infekcje, intensywny wysiłek fizyczny, ciąża, karmienie piersią oraz stres również powodują większą utratę chromu i mogą prowadzić do jego niedoboru.

Uzupełnianie poziomu chromu, na przykład w postaci odpowiednich suplementów diety, jest zalecane diabetykom, osobom starszym i aktywnym sportowcom. Jednak wpływ tych suplementów nie został jeszcze w pełni zbadany. Jeśli jesteśmy zdrowi i dbamy o zróżnicowaną oraz zbilansowaną dietę, nie powinniśmy mieć problemów z niedoborem chromu.

Na podstawie artykułu publikowanego w magazynie INFO MARION e-bulletin w lutym 2020 roku.

Chcesz wspomóc swój organizm w procesie detoksykacji?

Zapraszam do mojej Poradni detoksykacji i immunoaktywacji w Warszawie.

Zadzwoń i umów się na wizytę tel: +48 514 393 148.